Bosh sahifa Blog Sahifa 100

Biznes tarixi: Hugo Boss moda brendining yaratilishi

0

Har qanday biznes loyihaning, turli brendlarning o‘z tarixi bor. Bugungi kungacha bosib o‘tilgan yo‘l, loyihadagi keskin burilishlar hamda muvaffaqiyatli qadamlar ko‘pchilik uchun qiziq bo‘lishi tabiiy.

“Spot” “Biznes tarixi” sahifasini davom etadi. Bu gal moda olamida o‘z nomiga, o‘z o‘rniga ega — “Hugo Boss” brendining tarixiga nazar tashlaymiz.

Uning bugungi kungacha qanday shakllangani, qanday jarayon va yo‘llardan o‘tgani ko‘pchilik uchun qiziq bo‘lishi mumkin.

Brend asoschisi

Hugo Ferdinand Boss 1885-yil 8-iyulda Germaniyaning kichik Metzingen shahrida tug‘ilgan. U Geynrix Boss va Luiza Myunzenmayer oilasida beshinchi farzand edi.

Uning ota-onasi ichki kiyimlar do‘koniga ega edi. Gyugoning oilaviy biznesdagi ishtiroki, shuningdek, sotuvchi va oddiy ishchi sifatidagi faoliyati uning muvaffaqiyatli tadbirkor bo‘lishiga yordam berdi.

Hugo Boss yaratilishi va faoliyati

1923-yilda Boss ish va sport kiyimlarini ishlab chiqarish bo‘yicha o‘z kompaniyasini tashkil etdi va uni to‘liq kiyim fabrikasiga aylantirdi.

1924-yilda u ikki sherik bilan birgalikda ommaviy ishlab chiqarishni boshladi. Assortimentda ko‘ylaklar, kurtkalar, ish va sport kiyimlari bor edi.

1930-yillarda fashistlar partiyasining kelishi bilan Boss fashistlarning formalarini ishlab chiqarishni va sotishni boshladi va oxir-oqibat Germaniya harbiy hukumatini Gitler yoshlari kabi tashkilotlar uchun formalar bilan ta’minladi. “Hugo Boss” hatto “Gitlerning tikuvchisi” deb ham atalgan.

Ikkinchi jahon urushi va 1948-yilda asoschi vafotidan so‘ng kompaniya ishi tadbirkorning kuyovi Yevgen Xoliga o‘tgan. Ikkinchi jahon urushidan keyin kompaniyaning asosiy mahsulotlari pochtachilar va temir yo‘lchilar uchun ishchi kiyimlar edi.

1950-yil “Hugo Boss” uchun muhim yil bo‘ldi. Aynan o‘sha paytda kompaniya zamonaviy erkaklar kostyumlarini tikish uchun birinchi buyurtmani oldi.

Ish hajmi va yuqori sotuvlar korxona xodimlarining kengayishiga olib keldi. Keyingi 10 yil davomida firma asosan erkaklar kostyumlarini sotdi.

1970-yillarning oxiriga kelib, “Hugo Boss” allaqachon ro‘yxatdan o‘tgan savdo belgisi edi. Kompaniya taniqli “Formula 1” poygachilariga homiylik qila boshladi.

1975-yilda kompaniya avstriyalik dizayner Verner Baldesarinini hamkorlikka jalb qildi. U brendning rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatdi va u “Hugo Boss” bosh dizayneri lavozimiga taklif qilindi.

Kompaniya nihoyat xalqaro bozorga chiqishga va Yevropada mustahkam o‘rin egallashga muvaffaq bo‘ldi. 1976-yildan beri Hugo Boss Amerikada o‘z targ‘ibotini boshladi.

1985-yildan boshlab kompaniya o‘zining parfyumeriya mahsulotlarini ishlab chiqarishni boshladi. Hozirda “Hugo Boss»ning yuzga yaqin turli xil hidlari mavjud.

Kompaniyaning asosiy brendi bo‘lgan “Boss Man” uchta sho‘ba korxonaga bo‘lingan — “Black Label” (biznes va dam olish uchun kiyim), “Orange Label” (shahar sport kiyimlari) va “Green Label”.

2000-yilda brend “Boss Woman” — ayollar kiyimlarini taqdim etdi. Rossiyada kompaniya o‘zining birinchi savdo belgisini 2002-yilda ro‘yxatdan o‘tkazgan.

Brendning yangi tarixi

2002-yilda Baldessarini o‘rnini brend konseptsiyasini bir necha bor o‘zgartirgan Bruno Seltser egalladi. U to‘plamlarni qayta ishga tushirdi, modellarni qayta tikladi, talab qilinmagan mahsulotlardan xalos bo‘ldi.

Dizaynerning yangiliklari natijalari noaniq edi — rentabellik jadvali barqarorlik bilan maqtana olmadi, shuning uchun kompaniya egalari Seltser tomonidan 2008-yilda afsuslanmasdan iste’foga chiqish xatini imzoladilar.

Bir nechta top-menejerlarni almashtirgandan so‘ng, aksiyadorlar 2016-yilda “Hugo Boss” moliyasini boshqargan Mark Langerni bosh direktor etib tayinlash orqali to‘g‘ri qaror qabul qilishdi.

Langer foyda keltirmaydigan savdo nuqtalarini yopdi, Dubay va Xitoy shaharlarida bir nechta do‘konlar ochdi, yuqori darajadagi dizaynlar savdosini oshirdi, qo‘lda ishlangan kolleksiyalarni qayta ishga tushirdi va brendning iqtisodiy kiyim segmentini kengaytirdi.

2016-yilda kompaniya “Boss Orange” va “Boss Green” brendlaridan voz kechishi haqida ma’lumot paydo bo‘ldi. Korxonaning mahsulotlari ko‘pincha qalbakilashtiriladi, turli mamlakatlarda kontrafakt mahsulotlar bilan partiyalar doimiy ravishda kechiktiriladi.

2022-yil 26-yanvarda “Hugo Boss” o‘zining asosiy brendi bilan yo‘nalishini o‘zgartirishga qaror qildi. Deyarli 50 yil ichida birinchi marta logotipni yangilash orqali (oddiyroq va minimal shrift bilan) kompaniya yosh avlodga murojaat qildi.

Nemislar o‘z rebrendingidan foydalanishni rejalashtirmoqda: “Hugo Boss” 2025-yilga borib 100 ta eng mashhur brendlar qatoriga kirishni va kapitalini ikki barobarga — $4,5 mlrdga yetkazishni rejalashtirmoqda.

Hozir kompaniya kiyim-kechak, kosmetika, ko‘zoynak, aksessuarlar, parfyumeriya, paypoq, poyabzal va soatlarning keng assortimenti bilan to‘qsondan ortiq mamlakatlarda faoliyat yuritmoqda. Kompaniyada “Hugo Boss”, “Hugo” va “Baldessarini” yorliqlari ostida uchta erkak kiyim brendi mavjud.

Bugungi kunda Hugo Boss

Hozirgi vaqtda brend quyidagi yo’nalishlarda ishlaydi:

“BOSS Black Label” — premium toifadagi aksessuarlar va kiyimlar;
“BOSS Selection” — hashamatli toifadagi aksessuarlar va kiyimlar;
“BOSS Green” — golfchilar uchun sport kiyimi;
“BOSS Orange” — aksessuarlar va kundalik kiyimlar;
“BOSS Woman” — bu ayollar biznes kiyimlari liniyasi;
HUGO — aksessuarlar va yoshlar kiyimlari.
“Procter & Gamble” bilan birgalikda kompaniya erkaklar uchun 40 dan ortiq atirlar ishlab chiqaradi.

“Hugo Boss” mahsulotlari 120 mamlakatda 6000 do‘konda sotiladi.

Yillar davomida kino, sport, musiqaning eng mashhur yulduzlari va butun dunyoning eng yaxshi moda modellari brendning yuziga aylandi.

2024-yilda subsidiyalar uchun qariyb 30 trln so‘m ajratilishi rejalashtirilmoqda

0

Avvalroq Iqtisodiyot va moliya vazirligi 2024−2026 yillarga mo‘ljallangan budjetnomani e’lon qilgandi. Hujjat davlat moliyasi bilan bog‘liq rejalar va prognozlarni qamrab olgan.

Vazirlik mutaxassislari kelgusi yil uchun budjet prognozini taqdim etdi. Uning konsolidatsiyalashgan xarajatlari 312,8 trln so‘m yoki yalpi ichki mahsulotga nisbatan 24%ni, budjet defitsiti esa YaIMga nisbatan 4%ni tashkil etadi.

Subsidiyalarga qariyb 29,8 trln so‘m sarflanishi rejalashtirilgan. Bu umumiy xarajatlarning 9,5%ini tashkil etadi. Taqqoslash uchun, ijtimoiy nafaqalar hajmi — 18,6 trln so‘m (5,9%).

Mablag‘larning asosiy qismi (28,38 trln so‘m) davlat dasturlari doirasidagi subsidiyalarga yo‘naltiriladi. Shu bilan birga, ularning hajmi joriy yilga nisbatan qisqarib, vazirlik ma’lumotlariga ko‘ra, 31 trln so‘mdan biroz ko‘proqni tashkil qiladi.

Subsidiyalash bo‘yicha yirik band tabiiy gazni sotib olish va sotish narxlari o‘rtasidagi tafovutni qoplash bo‘lib, buning uchun 9,5 trln so‘m ajratiladi. Shu bilan birga, u joriy yil prognoziga nisbatan deyarli ikki barobar kamayishi kerak.

Shuningdek, 4,49 trln so‘m issiqlik ta’minoti korxonalariga kompensatsiyalar uchun yo‘naltiriladi, bu joriy yilga nisbatan qariyb 2,5 barobar ko‘p, ta’lim tizimiga ajratilgan umumiy budjet xarajatlaridan esa (4,77 trln so‘m) biroz kam. Nodavlat bolalar bog‘chalariga budjetdan 3,03 trln so‘m (+9,7%) ajratiladi.

Navbatdagi yirik subsidiya moddasi elektr energiyasi narxidagi tafovutni qoplashni nazarda tutib, 2,5 trln so‘mni tashkil etadi. Bu ko‘rsatkich sog‘liqni saqlash xarajatlaridan yuqori — 2,16 trln so‘m.

Uy-joy xaridi uchun joriy yilga nisbatan 28,4%ga ko‘p subsidiya ajratiladi — 1,5 trln so‘m. Xuddi shu miqdor jamoat transportida ko‘rilgan zararlarni qoplashga yo‘naltiriladi.

2025-yil uchun budjet xarajatlarining prognoz hajmi 362,5 trln so‘mni tashkil etadi. Shundan 6 trln so‘mi (1,65%) gaz va 2,5 trln so‘mi (0,7%) elektr energiyasi uchun subsidiyalarga yo‘naltirilishi kutilmoqda.

Biznes haqida 10 ta kitob — million dollar ishlash siri.

0

Turli xil rivoyatchi biznes trenerlarga aldanib qolmang. Tadbirkorlik haqida bilim olishning, orzuingizdagi million dollar ishlashning arzon va oson yo’li kitoblardir. Quyida tadbirkorlik haqida o’zbek tilida chop etilgan 10ta bestseller kitoblar ro’yxatini taqdim etamiz:

1. Stiven R. Kovi — Muvaffaqiyatli insonlarning 7 ko’nikmasi.

Kitob insonda o’z qadriyatlari to’g’rilab olish, to’g’ri biznes yaratish uchun eng muhimlardan biri hisoblanadi. 38 xil tilda, 40 milliondan ortiq nusxada chop etilgan. “Time” jurnali eng muhim biznes kitoblar safida e’tirof etgan.

2. Jon G. Miller: SOS! Savol ortidagi savol.

Yutuqlarning asosi javobgarlikni, mas’uliyatni o’z bo’yniga olib harakat qilishdan boshlanadi. Shaxsiy javobgarlik haqida AQShlik konsultant Jon G. Millerdan ajoyib kitob. Ayniqsa, boqimandalik kayfiyatidan va dangasalikdan qochish uchun tavsiya qilinadi.

3. Yona Berger: Yuqumlilik. Mahsulot va g’oyalar qanday ommalashadi.

XXI asrda marketingning biznes uchun ahamiyati har doimgidan muhim. Lekin, mahsulotni tanitish uchun Coca Cola yoki Apple kabi milliardlab dollar sarflash shart emas. Yona Berger xarajatsiz qanday qilib mahsulot va g’oyalarni ommalashtirish bo’yicha tavsiya beradi.

4. Brayan Treysi: Samaradorlikning 21 yo’li.

Tadbirkorlik katta hajmdagi ish, pul va kadrlarga javobgarlikdir. Doimiy shoshib yurish, vaqt yetishmovchiligi asosiy muammolardan biridir. Brayan Treysi taym-menejment bo’yicha o’z tavsiyalarini beradi. Samaradorlikni oshirish uchun ajoyib kitob.

5. Uolter Ayzekson: Stiv Jobs.

Biznes tarixida eng muvaffaqiyatli insonlardan biri haqida eng zo’r kitob. Siz qanday qilib ota-onadan yetim qolgan bola garajda dunyoning eng katta kompaniyasiga asos solganiga guvoh bo’lasiz. Mijozlar sevadigan mahsulot yaratish, muvaffaqiyat va qoqilishlar, xarakterdagi muammolar, Stiv Jobs haqida hammasi ochiqchasiga yozilgan.

6. Henri Ford: Mening hayotim.

Boshqa bir buyuk tadbirkor Henri Ford o’z kitobida hayot yӯli, fikrlari, qanday qilib innovatsiyalar qilganligi, ijtimoiy adolat yaratish mezonlari, biznesning jamiyatga foydasi haqida yozadi.

7. Toni Shey: Baxt yetkazish. Milliard dollarlik internet-do’kon tarixi.

Internet orqali oyoq kiyim sotishdan boshlangan startap xizmat ko’rsatish sohasida dunyoning eng innovatsion kompaniyalaridan biriga aylanishi, uni Amazonga 1.2 milliard dollarga sotilishi haqida qiziqarli tarix. Kitobda korporativ madaniyat, xizmat sifatini oshirish, xodimlarni boshqarish, startap yaratish haqida bebaho ma’lumotlarni olasiz. Yangi zamon bizneslari uchun o’qish shart bo’lgan kitob.

8. Malkolm Gladuell: Zukkolar va landavurlar.

Tadbirkor Alisher Isayev hayotini o’zgartirgan kitob sifatida e’tirof etgan asar. Kitobda ko’plab muvaffaqiyatli insonlar, tadbirkorlar, sportchilar, olimlar va advokatlar hayotlari tahlili asosida muvaffaqiyatning biz ko’rmagan qonunlari ochib beriladi. Har bir yosh o’qishi shart bo’lgan kitob.

9. Kel Nyuport : Diqqat. Chalg’ituvchi dunyoda muvaffaqiyat sirlari.

Bugun ijtimoiy tarmoqlar, turli xil interaktiv xizmatlar bizni hayotdagi asosiy maqsaddan chalg’itmoqda. Biz umrimizni asosan o’zimiz bilmasdan eng muhim bo’lmagan narsalarga sarflayapmiz. XXI asrda muvaffaqiyat diqqatini jamlab chalg’imasdan harakat qilganlar qo’lida ekanligi AQShlik professor tomonidan tahlil qilingan.

10. V.Chan Kim, Rene Moborn: Moviy ummon strategiyasi.

Bozorda raqobat kundan-kunga kuchaymoqda. Bu savdoga, biznes rivojiga qiyinchiliklar yaratadi. AQShlik professorlar raqobatlardan holi bozor yaratish va unda o’z mahsulotini sotish bo’yicha ajoyib tavsiyalarni berishadi. Tajribali tadbirkorlar o’qishi shart bo’lgan kitob.

Yuqoridagi har bir kitob o’z sohasida millionlab so’mga trening sotayotgan qo’shtirnoq ichidagi biznes trenerlardan ko’proq ma’lumot beroladi. Yanada yaxshisi, ushbu 10ta kitobni o’qib tugatsangiz, biznes bo’yicha nazariy va amaliy eng foydali bilimlarga ega bo’lasiz.

Aldanib qolmang, millionlab pullarni va umringizni umrida bitta biznes yuritolmagan insonlarga sarflamang. Shunchaki kuniga 30-40 betdan kitob o’qishingiz biznes haqida asosiy bilimlarni olishingizga yetarli bo’ladi.

Ofitsiantlikdan restoratorlikkacha: Podushechnaya va Nice Joy qanday yaratilgan?

0

Podushechnaya” asoschilari Ilhom Vafoyev va Ruslan Gemazudinovlar restoran biznesiga talabalik yillarida kirib kelishgan. Ofitsiantlikdan menejerlikkacha bo‘lgan karyera yo‘lini bosib, ikki do‘st o‘z muassasasini ochishga qaror qildi, biri keyinchalik qulayligi va mehmondo‘stligi bilan mashhur bo‘ladi.

Ular hamyonbop, ammo sifatli kafe konsepsiyasini qanday ishlab chiqilgani, ochishda qanday xatolarga yo‘l qo‘yishgani va biznes muvaffaqiyatida sifat standartlari qanday rol o‘ynashi haqida “Spot»ga so‘zlab berdilar.

Yarim kunlik ishdan shaxsiy biznesgacha

Biz talabalik yillaridayoq restoran biznesiga kirib kelganmiz (Ilhom Toshkent davlat texnika universiteti, Ruslan esa temir yo‘l institutida o‘qigan). U paytlari ofitsiant bo‘lib ishlab, boshida kuniga 15−20 ming so‘m olardik. Bir necha yil davomida turli muassasalarda ishlab ko‘rdik. Universitetni tugatgach, o‘z mutaxassisligimiz bo‘yicha ishlashga harakat qildik, ammo bu bizga yoqmadi.

Bir marta restoran biznesiga kirsangiz, chiqolmaysiz. Agar siz ushbu yo‘nalishni yoqtirsangiz, keyin u shunday davom etadiki, boshqa hech narsa qiziq bo‘lmay qoladi. Qayerga borsangiz ham, har qanday yo‘nalishlarni sinab ko‘rsangiz ham, baribir unga qaytasiz.

2014-yil “Manas” restorani (“Smart Group»ning bir qismi — “Spot” izohi) da ishlay boshladik. Hammasi o‘sha yerdan boshlangan deyish mumkin. O‘shanda ham bizda katta rejalar bor edi — bosh ofitsiant bo‘lishdan tortib, kelajakda o‘z restoranimizni ochishgacha.

Vaqt o‘tishi bilan rahbarlik lavozimlariga ko‘tarildik. “Smart Group” tarmog‘ining bir nechta restoranlarida ishladik. Ilhom ko‘proq odam yollash bilan, Ruslan esa ularni tayyorlash bilan shug‘ullangan. Shu bilan birga, biz shaxsiy tajribamizdan kelib chiqib, restoran uchun standartlarni ishlab chiqishni boshladik, ish tizimini yo‘lga qo‘ydik va xodimlarni o‘qitdik.

Umumiy ovqatlanish — bu kuchli hayot maktabi. Ko‘pchilik sohani faqat vaqtinchalik ish sifatida qabul qiladi, ammo bu yerda siz hayot uchun foydali bo‘lgan ko‘plab ko‘nikmalarga ega bo‘lasiz. Misol uchun, yaxshi ofitsiant nafaqat menyuni, balki mehmonning xarakteri va kayfiyatini ham bilishi, savdo, muloqot va stressga qarshi turish qobiliyatiga ega bo‘lishi kerak.

Umumiy ovqatlanish sohasida bu ko‘nikmalarni shakllantirganlar keyinchalik ularni istalgan sohada qo‘llashlari mumkin. Bir kuni bizning doimiy mehmonlarimizdan biri unga tegishli bo‘lgan joyda kafe ochishimizni taklif qildi. O‘sha paytda biz “Smart Group»da o‘sish istiqbollarini ko‘rmayotgandik va shu sabab taklifga rozi bo‘ldik.

ilhom vafoyev, podushechnaya, ruslan gemazudin

Foto: Ilya Semendeyev / Spot

“Podushechnaya»ning yaratilishi

Bizga muassasa ochish taklif qilingan joyda (muassasa Osiyo ko‘chasida, Respublika kardiologiya markazidan uncha uzoq bo‘lmagan joyda joylashgan — “Spot” izohi), o‘sha paytda deyarli hech narsa — bir-ikkita dorixona, kichik qahvaxonalar yo‘q, hatto ko‘cha yoritgichlari ham yomon edi.

Ammo biz hali ham sinab ko‘rish qarorida edik. Shu tarzda loyihani uchalamiz boshladik — safimizda marketing bilan shug‘ullanuvchi Abduaziz Egamberdiyev ham bor edi.

Bizda o‘z muassasamizni ochish amaliyoti yo‘qligi sababli “kuyib qolish”qo‘rquvi bor edi. U paytda “Podushechnaya” emas, balki “qandaydir kafe” loyihasi bor edi.

O‘sha paytda o‘rtacha narx segmentida bir nechta muassasalar bor edi va talabalar yaxshi kafega borishi uchun “yaxshi” pul kerak edi. Shu sabab, asosiy g‘oya chiroyli interyer va mazali menyuga ega, lekin ayni paytda hamyonbop narxlarda joy ochishda edi.

Konsepsiyani ishlab chiqishni boshladik, turli g‘oyalarni o‘rtaga tashlagan holda kechgacha qolib ketardik. Shunday qilib, bir kuni ertalab soat 4 larda ham ishlashni davom ettirdik, hamma uxlashni xohlar, Ilhom yostiqni quchoqlab, hazil bilan xuddi shu nom — “Podushka»ni taklif qildi.

Aziz bu fikrni ushlab oldi va uni “Podushechnaya»ga aylantirdi. Hamma kuldi, lekin oxir-oqibatda bizga bu variant ma’qul keldi va shunda qolishga qaror qildik.

Restoranni ochish uchun kiritilgan sarmoyalarning umumiy miqdori qariyb $95 mingni tashkil etdi, shundan $5−6 mingga yaqini o‘z mablag‘imiz edi. Qolgan pulni xorijlik hamkorimiz kiritgan, u ham bizning yaqin do‘stimiz va “Podushechnaya” joylashgan binoning egasi.

Ta’mirlash ishlari paytida pulimiz tugab qoldi, shunda do‘stlarimizga qo‘ng‘iroq qildik va ochilishdan ikki-uch hafta oldin biz tom ma’noda o‘z qo‘limiz bilan mebel o‘rnatdik va bezadik. Ko‘rinishidan, endi ko‘p narsani almashtirish, yangisini sotib olish imkoniyati mavjud, ammo hozirda mavjud narsalarga juda ko‘p energiya va shu bilan birga, juda ko‘p qiymat sarflangandi.

Restorandagi asosiy xususiyat — yostiqlar, ular biz uchun “Korporatsiya podushek” tomonidan tikilgan. Asosan o‘zimiz g‘oya beramiz yoki ma’lum bayramlar uchun mavzuli buyurtmalar qilamiz.

Bundan tashqari, atmosferani yaratishda biz, albatta, maqsadli auditoriyamizni hisobga oldik. Tashrif buyuruvchi mehmonlarimizning 70%i qizlardan iborat bo‘lishini hisoblab chiqdik. Avvaliga atmosfera va qulaylik tufayli hatto ko‘pchilik “Podushechnaya»ning egasi qiz bola deb o‘ylashgan.

Bizning yana bir xususiyatimiz ijodiy taqdimotdir. Biz dastlab hazil qilishga qaror qildik. Hatto mijozlar bilan muloqot qilishda ham nostandart, norasmiy yondashuvni tanladik. Bu bizga boshqalardan ajralib turishga yordam berdi. Bunda esa Abduazizning hissasi katta.

Menyuni yaratishda e’tiborni asosiy mahsulotlarga — makaron (pasta), sendvich, go‘shtli taomlarga qaratdik. Muammo sifatli mahsulotlar bilan ta’minlash va arzon narxni saqlab, qiziqarli taomlarni tayyorlash edi.

“Podushechnaya»da barqarorlikni yaxshi ko‘rishadi. Biz menyuga turli xil noodatiy taomlarni qo‘shishga harakat qildik — bruschetta, baliq, ravioli va boshqalar, lekin odamlar uy kartoshkasini so‘rashadi. Biz ABC tahlilini o‘tkazdik va eng ko‘p makaron, sendvich hamda go‘shtli kartoshka sotilganini tushundik. Bu bizning mehmonlarimizga kerak bo‘lgan va biz quloq tutadigan narsadir.

Lekin, birinchi navbatda, biz joy yoki ovqatga emas, balki xodimlar va topshirishga e’tibor qaratdik. Biz uchun mehmondo‘stlikni ko‘rsatish muhim edi. Shu sabab, ochilishning birinchi kunlaridanoq joylaning to‘liq to‘lishiga erishdik. Vaqti-vaqti bilan navbatlar paydo bo‘ldi, hatto mehmonlarni yaqin atrofdagi qahvaxonaga kutishga yuborishga majbur bo‘lganmiz.

Bir yildan keyin ikkinchi zalni ochishga majbur bo‘ldik. Ko‘pchilik odamlar nega bizni tanlashi bilan qiziqdi. Ishonamizki, bunga mehmonlarga bo‘lgan muhabbatimiz sabab bo‘lgan. Muhim jihat shundaki, bizga kelgan har bir kishi mijoz emas, balki mehmondir.

Bizda spirtli ichimliklar, musiqa, raqs va boshqalar yo‘q. Bizning raqobatdosh ustunligimiz mehmondo‘stlikdir.

Ilya Semendeyev / Spot

Yana bir afzallik — bu bizning “hamyonbop” ekanligimizdadir. “Podushechnaya»da o‘rtacha chek 100−120 ming so‘mni, mijozlar soni kuniga 150−200 kishini, oylik daromad esa sotuvning 20−25%ini tashkil qiladi.

“Podushechnaya»ning yo‘qotishlari

Bir yarim yil ichida sarmoyalarimiz o‘zini oqladi, lekin ochilish vaqtida bir qator xatolarimiz bo‘lmaganida, bu tezroq amalga oshishi mumkin edi. Asosan, bu xatolar ta’mirlash va dizayn bilan bog‘liq bo‘lib, ularga 30−40% kamroq sarflangan bo‘lardi. Ochilishdan olti oy oldin biz ichki interyerni hozirgi ko‘rinishga kelgunicha ikki marta qayta tiklashimiz kerak edi.

Boshqa yo‘qotishlar uskunalar sotib olish bilan bog‘liq. “Ziqna ikki marta to‘laydi” — bu o‘sha paytdagi biz uchun aytilgan o‘rinli iboradir. Bizning uskunamiz shunchaki hajmlarga bardosh bera olmadi, buzildi, shuning uchun yangilarini sotib olishga majbur bo‘ldik.

Karantin eng qiyin davrlardan biri bo‘ldi. O‘shanda biz yetkazib berishga ishladik — nafaqat taom, balki oziq-ovqat ham yetkazib berdik. Ayrim paytlari taomlarimizdan ko‘ra ko‘proq ikkinchisiga buyurtmalar yanada ortdi.

Bu bizga hech qanday foyda keltirmadi, lekin xodimlarimizga yordam berish imkoniyati bor edi — biz ularni pul yoki mahsulot bilan qo‘llab-quvvatladik.

“Podushechnaya»ga xodimlarni ishga olish

Biz har bir xodimga samimiy yondashamiz. Agar u ishida professional emas, balki insoniy jihatdan yaxshi bo‘lsa, uni professional xodimga aylantirish mumkin. Shunday bo‘ladiki, katta tajribaga ega odamlar keladi, lekin ularga biz “podushechnostyu” deb ataydigan narsani kiritishning ilojisi yo‘q.

Xodimlarimiz bir biridan farq qiladi, ammo barchani umumiy qadriyatlar birlashtiradi — oila, insonlarga muhabbat va boshqalar. Shuning uchun, birinchi navbatda, shaxsiy fazilatlarga e’tibor qaratamiz, chunki odamlar bilan birga ishlashda birinchi o‘rinda shaxs bo‘lish kerak.

Barcha xodimlarimiz 3 kunlik amaliyot, 2−3 haftalik o‘quv davrini o‘tashadi va shundan so‘nggina mustaqil ish boshlashadi. Bundan tashqari, har oyda kasbiy mahorat va psixologiya bo‘yicha treninglar o‘tkazamiz. O‘z tajribamiz asosida kitob yozganmiz, mashg‘ulotlarimizni shu bo‘yicha tashkil etamiz.

Masalan, savdo, mehmonlarning ehtiyojlarini aniqlash ko‘nikmalari va kommunikatsiya kabilar bo‘yicha treninglar o‘tkazamiz. Aytishimiz mumkinki, bu bazaviy kurs bo‘lib, doimiy yangi bilimlar bilan to‘ldirib boriladi.

ilhom vafoyev, podushechnaya, ruslan gemazudin

Ilya Semendeyev / Spot

Bundan tashqari, xodimlarimiz quyidagilarni tushunishlari uchun o‘qitamiz: nima bo‘lishidan qat’iy nazar, hamma narsaning yechimi bor.

Agar nimadir yuz bersa, shunchaki kelib, bizga xabar berishini emas, balki darhol kamida 1−2 ta yechim taklif qilishini va qaror qabul qilishi yoki ularni biroz tuzatishini so‘raymiz. Bu esa biz ishda bo‘lmagan vaqtlarimizda xodimlarga muammolarni o‘zlari hal qilish imkonini beradi.

“O‘z” mehmoningizni reklamasiz qanday topish mumkin?

Marketing haqida asosan o‘zimiz boshqotiramiz, aylanmaning 3−4%ini unga yo‘naltiramiz. Birinchi kundanoq, bannerlar, ommaviy axborot vositalari va boshqa reklamalardan ko‘ra og‘zaki nutq biz uchun yaxshiroq ishlashini angladik, shuning uchun ulardan foydalanmaymiz. Ijtimoiy tarmoqlar va og‘zaki so‘zlar orqali biz, albatta, o‘z auditoriyamizga erishamiz, bunga reklama orqali erishish esa qiyinroq.

Ijtimoiy tarmoqlarni boshqarishga kelsak, kreativ videolarni suratga olish Azizning g‘oyasi edi. Biz bu videolar uchun hech qachon blogerlarni yoki taniqli shaxslarni taklif qilmaganmiz, biroq “Go.uz” jamoasi bizning yaqin do‘stlarimiz bo‘lgani uchun avvallari roliklarlarda ko‘p ishtirok etishgan.

Lekin hozir bu yo‘nalishni biroz o‘zgartirib, roliklarni yanada mazmunli qilishga harakat qilyapmiz. Oldinlari videolarimiz asosan bayramlar uchun bo‘lardi, endi esa har safar bizdan ko‘prog‘ini kutadigan tomoshabinlar qiziqishini saqlab qolish maqsadida bu kabi videolarni to‘xtatib turishga qaror qildik.

Endi maqsadli auditoriyamiz biroz boshqacha biroz o‘zgardi, jumladan, tashrif buyuruvchilarimizning ma’lum qismini relokantlar tashkil etadi. Ularga ko‘proq ma’lumot beruvchi kontent kerak, chunki ular bizning ba’zi hazillarimizni tushunmasligi mumkin.

“Podushechnaya»ning maqsadli auditoriyasi — har qanday ijtimoiy maqomga ega 18 yoshdan yuqori bo‘lgan qizlardir. Ilgari yosh shartli ravishda 35 yosh bilan chegaralangan bo‘lsa, hozir biz bilan birga auditoriyamiz ham kengayib bormoqda. Muassasamizda uchrashgan, oila qurgan va hozir bolalari bilan keladigan mijozlarimiz bor.

“Gallereyushka” yoxud Nice Joy

Nice Joy” g‘oyasi karantin davrida paydo bo‘lgan. Keyin bu loyiha “Gallereyushka” deb nomlandi. Oshpazimiz loyihani o‘z zimmasiga olishni va’da qilib, qandolatxona ochishni taklif qildi. Biz rozi bo‘ldik, biznes-reja tuzdik, sherigimizga murojaat qildik va xona tanladik.

Ishga tushirish jarayonida oshpazning menyusi to‘liq o‘ylab topilmaganini, u taklif qilgan taomlar bizning narx siyosatimizga mos kelmasligini tushuna boshladik. Keyin biz loyihaning umuman muvaffaqiyatli bo‘lmasligi mumkinligini tushundik, ammo ortga qaytish yo‘li yo‘q edi.

ilhom vafoyev, podushechnaya, ruslan gemazudin

Foto: qahramonlarning shaxsiy arxivi

Galereyaning ochilishiga taxminan $150 ming sarflangan, o‘sha paytda qurilish ishlariga ko‘proq mablag‘ yo‘naltirilgan, chunki biz hozir bolalar maydonchasi joylashgan yerto‘lani qayta qurishga majbur bo‘ldik.

Va bu loyiha uchun bugungi kunda ham foydalanib kelinayotgan jihozlarni sotib olganmiz. Muassasaning o‘ziga qo‘shimcha ravishda keyin qandolatchilik do‘koni ochdik, unga taxminan $60 ming sarflandi — summaning 40%i bizning mablag‘imiz, qolgan 60%i esa investorniki edi.

Galereyaning ochilishi 2021-yil 12-aprelda bo‘lib o‘tdi va bir necha oy o‘tgach, karantin e’lon qilindi, bu ham loyihaga ta’sir qildi. Qolaversa, hamma ikkinchi “Podushechnaya»ni kutgandi, ammo u boshqacha chiqdi. Loyiha “o‘tirib” qoldi va biroz muddatga yopildi.

Qiyin davr bo‘ldi, chunki o‘shanda biz o‘zimiz COVID bilan kasallanib qoldik va bu davrni zarar bilan yakunladik. Taxminan $80 ming miqdorida qarz hisoblandi, shu jumladan, yetkazib beruvchilar oldidagi qarzlar, ish haqi, soliqlar, ijara haqi va hokazo. Olti oylik mashaqqatli mehnatdan so‘ng biz, tom ma’noda, sehrli tarzda qarzlarimizdan qutilishga muvaffaq bo‘ldik.

2021-yilning sentabr oyida yangi oshpaz yollashga, nom, menyu va yo‘nalishni o‘zgartirishga qaror qildik. Shunda panosiyo oshxonasiga e’tibor qaratishga qaror qildik, lekin neytral nom tanladik. Konsepsiyani darhol o‘zgartira olmaymiz va shuning uchun asta-sekin sushi va boshqa shunga o‘xshash taomlarni qo‘shamiz.

Bu muassasadan ikkinchi “Podushechnaya” qilish varianti ko‘rib chiqilmadi, negaki uni takrorlash mumkin emas. Axir unga bizning va do‘stlarimizning kuchi va energiyasi kiritilgan edi. Agar biz buni faqat daromad deb hisoblasak, unda filial ochish foydali bo‘lardi, lekin undagi fishka — samimiylik bo‘lmasdi.

“Nice Joy»dagi o‘rtacha chek “Podushechnaya»dagi bilan bir xil — 100−120 ming so‘m, tashrif buyuruvchilar soni esa 80−100 kishini tashkil etadi, sababi muassasa kichikroq. Bu yerda maqsadli auditoriya — onalar. Bu ko‘proq oilaviy muassasadir, chunki unda bolalar menyusi va o‘yin maydonchasi mavjud.

Rejalar

O‘tgan yili oldimizda qarzlarni qoplash, bu yil ishimizni to‘liq standartlashtirish va tizimlashtirish vazifasi turgandi. Endi biz operativ faoliyatga katta e’tibor beramiz — kadrlarni tanlash va o‘qitishdan tortib boshqaruvgacha; mahsulot do‘konga qanday yetib kelishidan to mehmonga qanday yetib borishigacha. Biz har bir jarayonni diqqat bilan ishlab chiqishni maqsad qilganmiz.

ilhom vafoyev, podushechnaya, ruslan gemazudin

Foto: Ilya Semendeyev / Spot

O‘zbekistonda asosiy muammo sifat nazorati ekanligini angladik. Yangi restoranlar ochiladi, ajoyib mahsulotlar sotiladi, lekin vaqt o‘tishi bilan ular “uchib” ketadi. Biz shunday xulosaga keldikki, restoran yarim yil davomida zararsiz ishlasa — yaxshi, agar bir yildan oshsa — uning kelgusi hayoti bor. Ammo ko‘pincha yorqin, yuqori darajadagi kashfiyotlar qiladigan, bir necha oy ishlaydigan va sifatni saqlay olmagani uchun yopilib ketadigan loyihalar mavjud.

Sifati biz xohlagandek bo‘lmagan paytlarimiz ham bo‘ldi: qayerdadir idishga biror narsa qo‘yishni unutib qo‘yishadi, qayergadir keragidan ko‘proq ingrediyent qo‘shishadi va hokazo. Bunga yo‘l qo‘ymaslik uchun me’yorni ishlab chiqish kerak: mahsulotni qanday qilib to‘g‘ri kesish va qanday idishlarda taqdim etish hamda uni qanday qo‘yish kerakligigacha. Shundagina mehmon birinchi tashrifdan keyingi saqlagan taassurot har doim bir xil bo‘lib qoladi.

Bu juda ko‘p vaqt talab qiladigan, uzoq va mashaqqatli jarayon, ammo bu sizga zavq va ishonchga ega bo‘lgan natija beradi. Agar faqat oshxona haqida gapiradigan bo‘lsak, bundan tashqari, hujjatlar, moliyaviy, texnik nyuanslar ham mavjud. Shunday qilib, endi tizimni o‘rnatish bilan shug‘ullanamiz — har bir bosqichni qismlarga bo‘lib tahlil qilamiz.

Joriy yilda yana ikkita loyihani ishga tushirishni rejalashtirganmiz. Hozircha qaysi birini amalga oshirishimizni aniq ayta olmaymiz, lekin bular restoranlar emas, balki restoranlar uchun bo‘ladi. Global maqsad — korporatsiyaga aylanish, nafaqat O‘zbekistonda, balki xorijda ham bir nechta ko‘p formatli muassasalarni o‘z ichiga oladigan brend yaratish.

O‘zbekiston bozoridagi raqobat va tendensiyalar

Umuman olganda, O‘zbekistonda umumiy ovqatlanish bozori o‘sadi, bu segmentda har doim talab mavjud. O‘ziga xos jihati shundaki, mamlakatda ko‘pchilik restoranni “o‘zi uchun” ochishga harakat qiladi, lekin buning qanchalik qimmat ekanini tushunishmaydi. “O‘zim uchun” — bu faqat saqlab qolishingiz kerak bo‘lgan zarar keltiradigan loyiha. Bu ish bermaydi, siz doimo o‘zingiz bo‘lishingiz yoki uni boshqarish uchun odamlarni yollashingiz kerak.

Turk muassasalari hozir o‘sib borayotgan tendensiya, ammo biz bir necha yil ichida panosiyo oshxonasi ularning o‘rnini egallaydi, deb o‘ylaymiz.

Qolaversa, hozir xorijdan ko‘plab kuchli o‘yinchilar kelyapti, raqobat kuchaymoqd.

Biz raqobatlashmaymiz, faqat ishimizni yaxshi bajaramiz. Raqobatchilarga qarashdan oldin, o‘zingizga qarash va yaxshiroq bo‘lishga harakat qilish kerak. Biz amal qiladigan qiziqarli ibora bor — “bog‘ingizga g‘amxo‘rlik qiling, kapalaklar o‘z-o‘zidan uchib ketadi”. Va bu haqiqatan ham shunday ishlaydi.

Biznes yoki do‘stlik: biznes tamoyillari

Biz do‘stmiz, lekin ishimizda “do‘stlik — do‘stlik, xizmat — xizmat” degan naqlga amal qilamiz va bir-birimizga sherikdek munosabatda bo‘lamiz. Bu muvozanatni saqlash juda qiyin. Ishda, hatto do‘stlar orasida ham mas’uliyat aniq belgilanishi kerak.

Agar birimiz xato qilsak, ikkinchimiz buning uchun jazolashga haqlimiz. Bahsli lahzalar bo‘ladi, lekin bir-birimizga o‘z fikrlarimizni yetkazishga harakat qilamiz.

ilhom vafoyev, podushechnaya, ruslan gemazudin

Foto: Ilya Semendeyev / Spot

Karantindan so‘ng vazifalarimizda biroz o‘zgarishlar bo‘ldi: Ilhom moliyaviy masalalarga, Ruslan esa operativ masalalarga mas’ul bo‘ldi, garchi avvallari aksincha bo‘lgan bo‘lsa ham. Har kim o‘z ishini qila boshlagandek tuyuldi, samaradorlik keskin oshdi. Va biz hech bo‘lmaganda ma’lum bir davr uchun hamkorlar o‘rtasida rotatsiya zarurligini angladik.

Shu vaqt ichida biz o‘z ish tamoyillarimizni ishlab chiqdik, doimo ularga murojaat qilishga harakat qilamiz:

  1. Hech qachon shoshqaloq qarorlar qabul qilmang.
  2. Hech qachon katta miqdorda avans to‘lamang, maksimal 10%.
  3. Har qanday topshiriqni tushuntirish 1 daqiqadan ko‘p bo‘lmasligi kerak. Muhim, istalgan narsani aniq aytib bering va vaqtingizni tejang.
  4. Natijadan qoniqish hosil qilish uchun har bir ishni oxirigacha yetkazish kerak.
  5. Qarzga sotmang.

Biznes tarixi: Cartier zargarlik buyumlar brendi qanday yaralgan?

0

Har qanday biznes loyihaning, turli brendlarning o‘z tarixi bor. Bugungi kungacha bosib o‘tilgan yo‘l, loyihadagi keskin burilishlar hamda muvaffaqiyatli qadamlar ko‘pchilik uchun qiziq bo‘lishi tabiiy.

“Spot” “Biznes tarixi” sahifasini davom etadi. Bu gal qimmatbaho zargarlik buyumlari olamida nom qozongan “Cartier” brendi tarixiga nazar tashlaymiz.

Uning bugungi kungacha qanday shakllangani, qanday jarayon va yo‘llardan o‘tgani ko‘pchilik uchun qiziq bo‘lishi mumkin.

Brendning yaratilishi

Zargarlik buyumlari, soatlar va hashamdor narsalar brendi “Cartier” 1847-yilda Parijda tashkil etilgan. Kompaniya dastlab zargarlik do‘koni sifatida tanilgan bo‘lishiga qaramay, vaqt o‘tishi bilan o‘zining innovatsiyalari va nafis dizayni bilan mashhurlik cho‘qqisini zabt etadi.

1920-yillarda “Cartier” soatlar ishlab chiqarishni boshlaydi va 1960-yillarda esa sumkalar, ko‘zoynaklar va aksessuarlar singari hashamatli buyumlarni kengaytiradi. Bugungi kunda mazkur brend mahsulotlari hashamat va nafislik ramzi hisoblanadi.

Mashhur zargarlik brendining tarixi juda oddiy va hatto zerikarli boshlangan. Per Kartier — Napoleon urushlarining faxrli veteranlaridan biri, urush yillarida poroxning kuchiga qat’iy ishongan va porox shoxlarini ishlab chiqarish do‘konini ochgan — to‘ng‘ich o‘g‘lining qiziqishlari va intilishlaridan juda hafsalasi pir bo‘lgan.

biznes tarixi, cartier

Lui-Fransua Kartier otasining qadriyatlariga umuman qo‘shilmaydi, u bolaligidan yaxshi rasm chizgan va urush hamda poroxdan ko‘ra san’at va go‘zallik olamiga ko‘proq qiziqish bildirgan. Ota merosxo‘rning qiziqishini o‘zgartirishga urinmaydi, balki uni Parij zargarlaridan biri Adolf Pikarga shogirdlikka beradi.

Iqtidorli yigit zargarlik hunarmandchiligining barcha sirlarini tezda o‘rganib chiqdi va 1847-yili atigi 26 yoshida o‘qituvchisining ustaxonasini sotib olishga muvaffaq bo‘ladi. Shunday qilib, fransuz zargarlik buyumlari tarixidagi eng mashhur brendni yaratish yo‘lidagi birinchi qadam tashlanadi.

Birgina tasodif va mashhurlik

19-asrda Parijda o‘z ustaxonasiga ega bo‘lish muvaffaqiyatli bo‘lishni anglatmasdi — raqobat juda kuchli, ayniqsa zargarlik dunyosida bu yanada yuqori edi.

Lui-Fransua Kartier uzoq vaqtgacha zargarlik olamining orqa fonida kamtarona faoliyat yuritib, noma’lum hunarmand bo‘lib qoldi.

Agar omadli tasodif bo‘lmaganida, qanchalik sifatli mahsulotlar tayyorlashiga qaramay, bir kun kelib uning mashhur bo‘lishi mumkinligini aytish qiyin edi. Go‘zallik olamida har doimgidek, bu holat ayol bilan bog‘liq edi.

biznes tarixi, cartier

Imperator Napoleon I ning jiyani, malika Matilda o‘z do‘sti grafinya Nieuverkerkda noodatiy broshkalarni ko‘rib qoladi, do‘sti esa shu va yana ikkita broshkani kichik zargarlik do‘konidan sotib olganini aytib maqtanadi.

Shu paytdan boshlab Kartier mashhur bo‘lib ketadi: u haqida gapirishadi, Parijning eng mashhur va boy go‘zallari undan buyurtma berishadi. Va u tobora ko‘proq yangi zargarlik buyumlarini yaratib, ularning qiziqishini oshirib boradi.

Qirollar zargari, zargarlar shohi

Ma’lumotlarga ko‘ra, aynan Lui Kartier birinchi mexanik qo‘l soatini ishlab chiqadi va shu bilan standart erkaklar aksessuari bo‘lgan cho‘ntak soatini almashtiradi.

1917-yilda “Cartier” Birinchi jahon urushi oxirida Parijni ozod qilgan tanklardan ilhomlanib, “Tank” deb nomlangan yangi harakatlarga ega ajoyib soatni yaratadi.

Shuningdek, kompaniya zargarlik dunyosiga platinani ham kiritdi. Platina o‘sha paytda deyarli ishlatilmaydigan noodatiy metall edi. U kumush va oltindan kuchliroq bo‘lib, juda egiluvchan edi, bu usta zargarlarga olmosning yorqinligini oshiruvchi ko‘rinmas qismlarni yaratishga imkon beradi — ular teri bilan qoplanganga o‘xshardi.

biznes tarixi, cartier

Ilhomlanish va tendensiyalarni jalb qilish uchun “Cartier” tabiatdan, jonivorlardan va gullardan ilhomlanadi. Lui ularni eng yaxshi zargarlik buyumlarida qayta yaratishni boshlaydi. Keyinchalik flora va fauna fransuz zargarlik uyining asosiy motivlariga aylanadi.

“Cartier” 20-asrning boshlarida mashhurlikka erishdi, bir nechta qirollik patentlarini oldi va dunyodagi eng nufuzli zargarlik brendlaridan biriga aylandi. Angliya qiroli Eduard VII mashhur iborada Kartierni tilga oladi: “Kartier — qirollar zargarlari, zargarlar shohi.

Nom va logotip

“Cartier” logotipi beqiyos, noyob va nafis ta’mning ramzi, shuningdek, zargarlik buyumlari, parfyumeriya va boshqa hashamatli buyumlarni ishlab chiqaruvchi taniqli ishlab chiqaruvchining yuqori sifati.

Monogramma bir-biriga bog‘langan ikkita “C” harfidan iborat bo‘lib, moda brendining shaxsiy muhri hisoblanadi. Shuning uchun u qog‘oz yorliqlarda ham, mato teglarida ham mahsulotlarni belgilash uchun qulay bo‘lgan yumaloq shaklda.

Mashhur “Cartier” logotipi birinchi marta 1900-yilda Parijdagi Butunjahon ko‘rgazmasida ommaga namoyish etilgan. Nafis monogramma muallifi kompaniya asoschisining nabirasi Per Kartedir.

biznes tarixi, cartier

U 1910-yilda tovar belgisini ro‘yxatdan o‘tkazadi va bir-biriga bog‘langan ikkita “C” harfi ko‘rinishidagi logotipni patentlaydi. Monogramma vertikal cho‘zilgan ovalga joylashtiriladi. Brendning butun mavjudligi davomida emblema o‘zgarmadi.

Harf logotipi “Crassic” kalligrafik qo‘lyozma qiyalik shrifti yordamida yaratilgan. Bu “Cartier CG” deb nomlangan kompaniyaning imzo shrifti.

Brendning rang sxemasi qat’iy: oq fonda qora tasvir yoki qora rangda oq. Oq rang go‘zallik va mukammallikni, qora rang esa nafosat va olijanoblikni anglatadi.

Faoliyatning kengayishi

1972-yilda zargarlik brendi Shveysariyada soatlarni ommaviy ishlab chiqarishni boshlaydi va 2014-yilda brendning soat biznesi 2,9 mlrd Shveysariya frankiga baholanadi, bu esa “Cartier»ni Shveysariya soat ishlab chiqaruvchilari orasida uchinchi o‘ringa olib chiqadi.

1981-yilda kompaniyaning birinchi parfyumeri “Les Must” taqdim etildi. 1988-yilda uy Richemont guruhining bir qismiga aylandi va 1993-yilda “Vendome Luxury” guruhining a’zosi bo‘ldi.

Keyingi yillarda “Cartier” butiklari ko‘plab mamlakatlarda, jumladan, Ukraina, Qozog‘iston va Ozarbayjonda ham ochildi.

2022-yilda Rossiyaning Ukrainaga bostirib kirishidan so‘ng savdo uyi Moskva va Sankt-Peterburgdagi o‘z butiklari yopilganini va mamlakatdagi faoliyati to‘xtatilganini e’lon qildi.

Biroq Rossiya bozorini butunlay tark etmadi, bir qancha do‘konlarni ishlashga qoldirdi.

Dunyo bo‘ylab “Cartier»ning 300ga yaqin butiklari mavjud bo‘lib, ularda brendning yuqori darajadagi zargarlik buyumlari va soatlari namoyish etiladi.

“Cartier»ning Londondagi do‘konidagi “La Résidence” xususiy qavati eng yaxshi mijozlar uchun ajratilgan va bar, oshxona, ovqatlanish xonasi va dam olish xonasini o‘z ichiga oladi.

Endilikda zargarlik buyumlarini deklaratsiya to‘ldirmasdan olib chiqish mumkin

0

Prezident farmoni bilan ayrim normativ huquqiy hujjatlarga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritildi. Bu haqda “Huquqiy axborot” Telegram kanali xabar berdi.

Unga ko‘ra, jismoniy shaxslar qiymati 100 mln so‘mgacha bo‘lgan tayyor zargarlik buyumlarini yo‘lovchi bojxona deklaratsiyasini to‘ldirmasdan, 100 mln so‘m va undan ortiq bo‘lganlarini yo‘lovchi bojxona deklaratsiyasi asosida O‘zbekiston bojxona hududidan tashqariga olib chiqishi mumkin.

Ilgari qiymati $5000dan ortiq bo‘lgan tayyor zargarlik buyumlarini yo‘lovchi bojxona deklaratsiyasini to‘ldirgan holda O‘zbekistondan tashqariga olib chiqishga ruxsat berilgan.

Shuningdek, hukumat qarori bilan tasdiqlangan nizomga kiritilgan qo‘shimchaga ko‘ra;

  • zargarlik buyumlarini ishlab chiqaruvchi YATTlarga zargarlik buyumlarini yo‘lovchi bojxona deklaratsiyasini to‘ldirgan holda ma’lumotlarni Tashqi savdo operatsiyalarining yagona elektron axborot tizimiga kiritmasdan O‘zbekiston bojxona hududidan tashqariga tijorat maqsadlarida olib chiqishga ruxsat beriladi.