Foydali manbalarBiznes haqidaO‘zbekistonda kikshering xizmati: afzallik va kamchiliklari qanday

O‘zbekistonda kikshering xizmati: afzallik va kamchiliklari qanday

Makroiqtisodiy va hududiy tadqiqotlar instituti (MHTI) mutaxassislari O‘zbekistonda kikshering xizmatining afzalliklari va kamchiliklarini tahlil qildi.

Kikshering (inglizcha “kick” — “oyoq bilan tepish” va “sharing” — “birgalikda foydalanish”) — bu elektr samokatlarni qisqa muddatga ijaraga olish xizmati.

2022-yilning aprel oyida Toshkentda birinchi kikshering xizmati ishga tushirildi va qisqa vaqt ichida ommalashdi.

Biroq, mazkur transport vositalarining betartib harakatlanishi piyodalar, velosipedchilar va avtomashinalar uchun qator muammolarni yuzaga keltirmoqda.

Afzalliklari:

  • qisqa vaqt ichida A nuqtadan B nuqtaga yetib borish uchun qulay transport vositasi;
  • avtomobilga nisbatan narxi arzon;
  • shaxsiy avtomobillarga muqobil vosita bo‘lganligi sababli tirbandlikni kamaytiradi;
  • ekologik toza transport.

Kamchiliklari:

  • samokatlarning avtomobil yo‘lidagi betartib harakati haydovchilarda stressni keltirib chiqaradi;
  • piyodalar yo‘lagida kimo‘zarga o‘ynash qariyalar, bolalar va nogironlar uchun xavf tug‘diradi;
  • qurilmadan bir vaqtda bir necha kishi foydalanishi;
  • elektr samokatlarning yo‘llarda betartib qoldirib ketilishi piyoda va avtomobillar harakatiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi;
  • voyaga yetmaganlar va mast holdagi kishilarning elektr samokatlarni ijaraga olishi.

Statistik ma’lumotlarga ko‘ra, Italiyada so‘nggi ikki yil ichida elektr samokatlar ishtirokida ro‘y bergan yo‘l transport hodisalari oqibatida 17 kishi vafot etgan.

Fransiyada esa 2022-yilda elektr samokatlar 27 kishining hayotiga zomin bo‘lgan. Xususan, Parijda 3 kishi hayotdan ko‘z yumgan va 459 kishi jarohatlangan.

Shu bois xorijiy mamlakatlarning hukumatlari qurilmalardan foydalanishni tartibga solishga qaratilgan bir qator chora-tadbirlarni ko‘rmoqda.

Xususan, joriy yilning aprel oyida Parijda o‘tkazilgan referendumda ishtirok etganlarning 90 foizi ushbu transport vositalarini ta’qiqlash tarafdori ekanligini bildirgan.

Yaponiyada elektr samokatda davlat raqami va yon oynalari bo‘lishi kerak, shuningdek, ularning piyodalar yo‘lagida harakatlanishi ham ta’qiqlangan.

Rossiyada 2023-yildan elektr samokatlardan foydalanuvchilarning yuk va boshqa yo‘lovchilarni tashishi ta’qiqlandi.

O‘zbekistonda amaldagi yo‘l harakati qoidalariga “elektr samokat” tushunchasi kiritilmagan. Mazkur qurilmalarni qulay shahar transporti sifatida rivojlantirish uchun qonunchilikni takomillashtirish va ulardan foydalanishni tartibga solish maqsadga muvofiq.

Xususan, institut mutaxassislari quyidagilarni ilgari surmoqda:

  • yo‘l harakati qoidalariga “elektr samokat” tushunchasini kiritish va ulardan foydalanishning tartibini belgilash;
  • piyodalar serqatnov hududlarda tezlikni avtomatik pasaytirish texnologiyasini qo‘llash;
  • qurilmadan bir vaqtning o‘zida ikki kishining foydalanishi, shuningdek, mast holatda boshqarishning oldini olish mexanizmini ishlab chiqish;
  • qurilmalardan foydalanishda yosh chegarasini joriy etish (Face-ID texnologiyasidan foydalanish);
  • elektr samokatlarni tunda ijaraga olishni cheklash;
  • elektr samokatlar turadigan maxsus joylarni tashkil etish.

Mazkur chora-tadbirlar elektr samokatlardan foydalanishda xavfsizlikni oshirish, noxush hodisalar sodir bo‘lishi hamda aholi o‘rtasida ushbu ekologik va qulay transport turiga nisbatan salbiy fikr uyg‘onishining oldini olishga xizmat qiladi.

Bo‘limlar

So'nggi yangiliklar

So‘qoq somsa va Andijon do‘ppisi geografik ko‘rsatkich sifatida davlat ro‘yxatidan o‘tkazildi

Bu ularning sifati va madaniy qiymati, shuningdek, tarixiy ildizlarini huquqiy jihatdan muhofaza qiladi. Adliya vazirligi tomonidan Andijon do‘ppisi hamda So‘qoq somsasi geografik ko‘rsatkich sifatida davlat ro‘yxatidan o‘tkazildi....

2045-yilgacha Toshkentda $58,4 mlrdlik investitsiya loyihalari amalga oshiriladi

Poytaxt hokimining qayd etishicha, uy-joy kommunal infratuzilma obyektlarining zilzilabardoshligi hamda foydalanishga tayyorligini qat’iy nazoratga olish topshirilgan. Toshkent shahar hokimi Shavkat Umurzakov O‘zbekiston 24 telekanaliga bergan...

Endi yangi binolarning zilzilabardoshliligi 9 balldan kam bo‘lmasligi kerak

Chilonzorda 160 MVtli podstansiya hamda 0 ming metr kub sig‘imga ega suv rezervuarini barpo etish rejalashtirilmoqda. Unda qurilish sohasini rivohlantirish bo‘yicha bajarilgan ishlar haqida axborot berildi....

Yo‘l harakati qoidalarini buzganlik uchun javobgarlik yengillashtiriladi

Qonun loyihasi bilan birinchi marta sodir etilgan qoidabuzarlik uchun ogohlantirish berish, jarimalarning o‘z vaqtida yuborilishini ta’minlash belgilanmoqda. O‘zLiDeP fraksiyasi yig‘ilishida yo‘l harakati qoidalarini buzganlik uchun...

Markaziy bank asosiy stavkani yillik 14 foiz darajasida o‘zgarishsiz qoldirdi

Markaziy bank asosiy stavkani yillik 14 foiz darajasida o‘zgarishsiz qoldirish to‘g‘risida qaror qabul qildi. Bu energiya narxlari oshishining ikkilamchi ta’sirlarini pasaytirish va umumiy inflatsiyaning...

Biznes uchun bazaviy soliq stavkalari 2028-yilgacha o‘zgarmaydi — prezident

Xorijiy investorlar kengashida soliq ma’murchiligi bo‘yicha qo‘shimcha ishchi guruhlar tashkil etiladi. 11-iyun kuni Xalqaro kongress markazida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Xorijiy investorlar kengashining uchinchi yalpi...