1. Nima uchun startaplar muvaffaqiyatga erishadi?
Bill Gross (Bill Gross), investor, dunyodagi ilk biznes-inkubator IdeaLab asoschisi.
«Agar startap dunyoni o‘zgartirishga qodir bo‘lsa, nima uchun juda ko‘p muvaffaqiyatsizliklar sodir bo‘ladi? Bu savolga Bill Gross so‘nggi 20 yil ichida vujudga kelgan 100 ta kompaniyani tahlil qilib, muvaffaqiyatga olib boradigan beshta muhim elementni alohida ko‘rsatib o‘tadi. Ular orasida g‘oya va jamoa – eng muhimlari emas».
2. Brendga yaxshi nomni qanday o‘ylab topish mumkin?
Jonatan Bell (Jonathan Bell), brending bo‘yicha mutaxassis.
«Kompaniyalar soni juda ko‘p bo‘lgan dunyoda hamma taniydigan nomni qanday o‘ylab topish haqida. U asoschining familiyasi bilan bog‘liq bo‘lishi yoki kompaniya faoliyatini tasvirlashi mumkin. Bular – Bell ajratib ko‘rsatgan ikkita kategoriyalar, xolos. U yodda qoladigan nomni qanday tanlash va qaysi detallarga e’tibor berish kerakligi haqida qisqacha gapirib beradi».
3. Kompaniya uchun to‘g‘ri qarorlarni qanday qabul qilish kerak?
Rey Dalio (Ray Dalio), tadbirkor, Bridgewater Associates investitsion kompaniyasi asoschisi.
«Bir kuni Rey Dalio katta miqdordagi pulni yo‘qotdi. Shu darajada kattaki, oilasini boqish uchun qarz so‘rashiga to‘g‘ri keldi. Bu og‘riqli tajriba uning qarorlar qabul qilishga bo‘lgan munosabatini o‘zgartirdi. Bu bahsli qarashlar bilan nima qilish kerakligi, haqligingiz (yoki aksincha)ni tushunishda yordam beradi».
4. Kompaniya kasodga uchrashining ikki sababi: ularni qanday barataraf etish mumkin?
Knud Xanaes (Knut Haanaes), biznes-strateg, Boshqaruvni rivojlantirish xalqaro instituti professori.
«Xanaes kompaniyalar hayotini odamlar hayoti bilan taqqoslaydi: yo‘lining boshida dunyoni tadqiq etadi, ulg‘ayib borgach, o‘z bilimlarini samaraliroq qo‘llaydi. Kompaniyalar ikki holatda muvaffaqiyatga erisha olmaydi:o‘zgalar bajarayotgan ishni qilganida va o‘ylamasdan yangi narsa yaratish bilan mashg‘ul bo‘lsa. Xanaes fikriga ko‘ra, muvaffaqiyatsizliklardan qutulishning eng yaxshi yo‘li – ushbu ikki strategiya o‘rtasidagi muvozanatni topish. U inqiroz ta’sir ko‘rsatmaydigan kuchli kompaniyani qanday qurish kerakligini misollar bilan tushuntiradi va ko‘rsatadi».
5. O‘z ijodiy qobiliyatlaringizga qanday ishonish mumkin?
Devid Kelli (David Kelly), IDEO loyiha-konsalting firmasi asoschisi.
«O‘zgalarning muhokamasidan hadiksirab, odamlar o‘z g‘oyalarini aytishmaydi. Devid Kelli odamlarni ijodkor va ijodkor emas kabi toifalarga ajratish mumkin emas deb hisoblaydi. Bor-yo‘g‘i ba’zilar o‘ziga ishonadi, boshqalarga esa kerak bo‘lmagan komplekslar xalaqit beradi. O‘z ishingizga asos solish uchun sizda ijodkorlik salohiyati yetishmaydi degan fikrdan qanday xalos bo‘lish mumkinligini tushuntiradi».
6. Talabalar o‘z biznesini boshlashdan avval nimalarni bilishi lozim?
Yan Bednar (Jan Bednar), Ship Monk kompaniyasi asoschisi.
«Yan Bednar 17 yoshida Chexiyadan Amerikaga o‘z biznesini ochish orzusi bilan ko‘chib ketdi. Va bugun har qanday talaba o‘z ishiga asos solib, uni rivojlantirishi mumkin deb hisoblaydi: «Biznesni boshlash bu – muammoni topish. Sizning xobbingiz, kundalik ishlaringiz, balki biznes-g‘oyani kutayotgandir. Axir siz sohadagi muammolarni juda yaxshi bilasiz». Bednar startda biznesni qanday boshqarish haqida ham gapiradi».
7. Nima uchun umid strategiya emas?
Kevin Talbot (Kevin Talbot), tadbirkor va investor.
«Biror narsani yaratish uchun g‘oyaning o‘zi yetarli bo‘lmaydi. Har birimiz biror narsa o‘ylab topamiz. Bu esa katta yo‘lning boshidir. G‘oyalar bizni olg‘a harakatlantiradi, hayotni oson va yaxshi qiladi. Biroq g‘oyaning o‘zi – mo‘’jiza emas. Talbot muvaffaqiyatga erishish uchun g‘oya bilan ishlash yo‘llarini tushuntiradi».
8. Kichik biznesning katta yolg‘oni nimadan iborat?
Vuzi Tembekveyo (VusiThembekwayo) Watermark Afrika fondi investori va raisi.
«Kichik biznes muvaffaqiyatga erishsa, kichkina holatida qolmasligi kerak. Afrika ko‘plab mayda korxonalar bilan to‘lgan. Ularning egalari o‘zaro kurashib, ishga global darajada nazar solmaydilar. Tembekveyo ona qit’asi misolida kichik biznesni rivojlantirish muhim ekanini tushuntiradi. U mahalliy tadbirkorlar o‘z fikrlash tarzini o‘zgartirsa, Afrika iqtisodiy gigantga aylanishi mumkin, deb hisoblaydi. Qisqa muddat davomida kichik startapdan katta korxona darajasiga yetish haqida so‘zlaydi».