Foydali manbalarBiznes haqidaMcDonald’s tarixi: kichik tamaddixona qanday qilib minglab restoranlarga ega tarmoqqa aylandi?

McDonald’s tarixi: kichik tamaddixona qanday qilib minglab restoranlarga ega tarmoqqa aylandi?

McDonald’s’ning muvaffaqiyat tarixi 1940-yil ikki aka-uka Richard va Morris Makdonaldlar Kaliforniyada kichik tamaddixona ochgan paytdan boshlanadi. Bugungi kunda tarmoq 36 mingdan ortiq restoranlarga ega.

“McDonald’s” fast-fud restoranlari tarmog‘i dunyo bo‘ylab 36 mingdan ortiq restoranlarga ega. Brend haqida kitob yozilib, film ham suratga olingan.

Qanday qilib oddiy tamaddixona (yemakxona) dunyoga mashhur brendga aylandi — kompaniyaning ko‘tarilishlari va tushishlari haqida qiziqarli ma’lumotlarni quyida o‘qish mumkin.


Kichik yemakxonadan mashhur McDonald’sgacha

“McDonald’s” tarixi 1937-yil ikki aka-uka Richard (Dik) va Morris (Mak) MakDonaldlar otalari bilan birga Kaliforniya (AQSh) aeroporti yaqinida arzon tamaddixona ochishgan vaqtdan boshlangan. Avvaliga menyuda faqat hot-doglar bo‘lgan, keyin ro‘yxat gamburgerlar va apelsin sharbati bilan kengaytirilgan.

Muassasa oddiy menyu va arzon narxlar tufayli tezda mashhur bo‘ladi. Va uch yil o‘tgach, aka-uka MakDonaldslar o‘zlarining tez ovqatlanish restoranini ochishadi.

biznes tarixi, kompaniyalar tarixi, mcdonald's

“McDonald’s»ning birinchi restorani, 1940 yil, Kaliforniya (AQSh)

“McDonald’s” tarixda oziq-ovqat tayyorlash va xizmat ko‘rsatish uchun konveyer usuli qo‘llanilgan birinchi oziq-ovqat korxonasi edi. Ushbu tizim tufayli mijozlarga juda tez va ayni paytda samarali xizmat ko‘rsatilardi.

Muassasaning yana bir o‘ziga xos jihati shundaki, mijozlarga oshxona jihozlari hamma narsa qulay tarzda qadoqlanganligi sababli kerak emas edi.

Menyu aka-uka standart bo‘lishi va faqat talab qilinadigan taomlarni o‘z ichiga olishi kerak degan xulosaga kelguniga qadar bir necha marta o‘zgartirildi. Shunday qilib, menyuda faqat mashhur gamburgerlar, kartoshka-fri, alkogolsiz ichimliklar va chizburgerlar qoldi.

Oddiy standart menyu, hamyonbop narxlar va yuqori sifatli xizmati tufayli “McDonald’s” katta shuhrat qozondi — mijozlarning oxiri ko‘rinmas, restoran katta daromad keltira boshlagandi.

biznes tarixi, kompaniyalar tarixi, mcdonald's

Aka-uka Richard (Dik) va Moris (Mak) MakDonaldlar

1952 yilda birodarlar biznes jarayonlarini o‘zgartirish va samaradorligini oshirish kerak deb qaror qilishdi. Marketing yangiliklari tufayli “McDonald’s»da endi mijozlar stollari bir-biriga yaqin joylashtirilgan, stullar esa qattiq va unchalik qulay emas edi.

Bunday marketing hiylasi mijozlar uzoq vaqt davomida muassasada qola olmasliklari uchun ixtiro qilingan bo‘lib, bu kuniga katta miqdordagi tashrif buyuruvchilar oqimiga xizmat ko‘rsatish imkonini berdi.

Rey Krokning kelishi

“McDonald’s” brendi aka-ukalar tufayli emas, balki tadbirkor Rey Krok tufayli dunyo miqyosida shuhrat qozonganini kam odam biladi. Bu inson ko‘p yillar davomida o‘z biznesini ochish istagida edi, ammo uning har bir tashabbusi oxir-oqibat kerakli foyda keltirishni to‘xtatardi.

Bir kuni u “McDonald’s” yaqinida ulkan navbatni ko‘rib, bu pul topish mumkin bo‘lgan joy ekanligini tushundi va Dik va Makka franchayzing tizimi orqali o‘z bizneslarini kengaytirishni taklif qiladi. Shuning uchun Krokni franchayzing biznes modelining asoschisi deb aytish mumkin.

biznes tarixi, kompaniyalar tarixi, mcdonald's

Rey Krok

1950-yillarda franchayzing to‘lovi $950 ni, royalti esa 1,9% ni tashkil etib, shundan 1,5%ini Rey Krok olardi. Franchayzi bilan shartnoma 20 yil muddatga tuzilgan.

Franchayzing sotib olmoqchi bo‘lgan odamlar ko‘p bo‘lib, kompaniyaning rivojlanishda davom etdi. 1955 yilda aka-uka Makdonaldlar o‘z hayotlarini oilalariga bag‘ishlashga qaror qilishadi va bizneslarini Rey Krokga o‘sha vaqt uchun katta pul — $2,5 mlndan ko‘proqqa sotishadi. Kredit olib, zukko tadbirkor “McDonald’s” brendining egasiga aylanadi.

“McDonald’s»ning bugungi kuni

Bugungi kunda McDonald’s butun dunyo bo‘ylab 36 mingdan ortiq restoranlarga ega yirik xalqaro korporatsiya bo‘lib, har kuni tarmoq restoranlariga 70 mlndan ortiq kishi tashrif buyuradi.

Barcha restoranlarning 15%i korporativ, 85%i esa franchayzing sheriklariga tegishli — kompaniya o‘zining asosiy daromadini franchayzilardan oladi. Qizig‘i shundaki, McDonald’s o‘z menyusini ham franchayzilar tufayli doimiy ravishda muvaffaqiyatli yangilab turadi. Misol uchun, franchayzilardan biri Macflurry shirinligini, boshqasi esa BigMac’ni o‘ylab topgan.

Tarmoqning muvaffaqiyati sifatli oziq-ovqat, samarali xizmat va mijozlar e’tiboriga asoslangan. Bugungi kunda “McDonald’s” fast-fud ramziga aylanib, o‘z mijozlarini mazali va arzon taomlar bilan xursand qilishda davom etmoqda.

Bo‘limlar

So'nggi yangiliklar

Ayrim tadbirkor va yuridik shaxslar davlat bojini to‘lashdan ozod etiladi

Ma’muriy-hududiy birliklar tuzilgani yoki tugatilgani, ular chegaralari yoki bo‘ysunuvi o‘zgargani natijasida tadbirkorlik sub’yektlari va boshqa yuridik shaxslar joylashgan yeri (pochta manzili) o‘zgarganda ular qayta...

Prezident maktabi o‘quvchilari Shayx Zoid Ol Nahayon nomidagi mukofotni qo‘lga kiritdi

Abu-Dabidagi taqdirlash marosimida prezident Shavkat Mirziyoyev ishtirok etdi. Davlat rahbari maktab vakillari bilan uchrashib, ularni g‘alaba bilan tabrikladi. Toshkent shahridagi Prezident maktabi barqaror rivojlanish bo‘yicha...

Yuqori texnologiyali ishlab chiqarishga ega elektrotexnika korxonalariga soliq imtiyozlari berilishi mumkin

Ijtimoiy obyektlar uchun qayta tiklanuvchi energiya qurilmalarini mahalliy korxonalardan xarid qilish tartibini joriy etish rejalashtirilmoqda. Shavkat Mirziyoyev 11-yanvar kuni elektrotexnika sohasidagi natijalar va keyingi vazifalarga oid...

1-iyuldan pasport va ID-karta kabi 17 turdagi hujjatlarning elektron shakli rasman tan olinadi

Banklar, notarial idoralar, ichki avia hamda temir yo‘l qatnovlarida ularning qog‘oz nusxalari talab etilmaydi. 2025-yilning 1-iyulidan O‘zbekistonda fuqarolik pasporti va boshqa hujjatlarning elektron nusxasi ham rasmiy...

2025 yilda “Yashil bino” sertifikati joriy etiladi

2025 yilda yangi quriladigan bino-inshootlar va uy-joylar energiya samaradorligidan kelib chiqib, “Yashil bino” sertifikati joriy etilishi ta’minlanadi. Prezidentning “O‘zbekiston–2030 strategiyasini Atrof-muhitni asrash va yashil iqtisodiyot...

O‘zbekistonning oltin-valyuta zaxiralari kamayishda davom etmoqda

Dekabr oyida oltin zaxiralarining kamayishi ortidan xalqaro aktivlar deyarli $300 mlngacha qisqardi. Biroq, valyuta zaxiralari $414 mlnga oshdi. O‘zbekistonning xalqaro zaxiralari hajmi ketma-ket ikkinchi oy qisqarishda...